Webwinkel Zalando blijft zich stormachtig ontwikkelen. Het bedrijf, dat sinds de oprichting in 2008 is uitgeroeid tot Europa’s grootste online aanbieder van schoenen en mode, boekte in het eerste kwartaal 2013 een omzet van 372 miljoen euro. Dat is een stijging met 74 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
De Duitse onderneming onderstreepte vrijdag in een verklaring de omzetgroei te hebben gerealiseerd ondanks de lange winter waardoor de voorjaarscollectie in de knel kwam.
Zalando sloot 2012 af met een omzet van 1,15 miljard euro. Daarmee was het naar eigen zeggen het eerste bedrijf in Europa dat binnen 4 jaar na oprichting een omzet boven de 1 miljard realiseerde.
Zalando breidde zijn activiteiten vorig jaar uit naar zeven landen, waaronder België. De onderneming is nu actief in 14 landen. In Nederland is het bedrijf actief sinds 2010.
De opkomst van Zalando en soortgelijke webwinkels bedreigt de traditionele schoenen- en modewinkels in de straat in hun voortbestaan. Zo ging begin dit jaar de Nederlandse winkelketen Schoenenreus failliet. Het bedrijf maakte kort na het uitspreken van het faillissement een doorstart met groot accent op de onlineverkoop.
Brancheorganisatie CBW-MITEX maakte eerder dit jaar bekend dat de omzet van de Nederlandse modebranche in 2012 met 6 procent is teruggelopen. In de schoenendetailhandel was het omzetverlies 4,3 procent.
Kopiebroers Samwer
Aan de wieg van Zalando, een kopie van de Amerikaanse zite Zappos.com, stonden onder meer de broertjes Samwer, bekend als de kopiebroertjes uit Duitsland. De drie boers Olivier, Marc en Alexander zijn vanaf het begin als investeerders bij Zalando betrokken.
De drie broers maken er een sport van om succesvolle Amerikaanse concepten naar Europa te kopiëren. Ze hadden in het verleden onder meer een Groupon- en een Facebook-kloon die ze voor veel geld weer van de hand deden.
Lees ook op Z24
Duitse broers schatrijk door klonen Groupon, eBay en Facebook
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl